We komen het allemaal tegen: je kind vecht tegen de slaap en je weet niet meer wat te doen….Hoe ga je ermee om en wat kan je doen? 

1) Niet willen slapen?

Je kind komt steeds uit bed en vraagt om weer een verhaaltje of knuffel dan kan dit komen door 2 redenen. Je kind wil niet slapen omdat de dag voor je peuter niet goed is afgebouwd. Ineens was het tijd om te gaan slapen. Daardoor heeft hij moeite om afscheid te nemen van jou en de dag en ontstaat er een patroon van steeds maar uit bed komen.
Of het gevoel van veiligheid is door een fase weer even verbroken.

Tips:
Je kan de dag afsluiten door een ritueel eraan te koppelen.  Pas dit ritueel elke dag op dezelfde manier toe. Zo weet je kleintje wat hij of zij kan verwachten.
Soms helpt het om dit te visualiseren met enkele plankaartjes en een wasknijper. Doot de wasknijper te verplaatsen naar de verschillende gebeurtenissen (eten, wassen, tanden poetsen,…) kan je kindje meevolgen hoe de avond zal verlopen en het afscheid zal makkelijker worden.

2) Niet doorslapen?

‘Niet zien, betekent niet bestaan.’ Voor je peuter is bedtijd eng, omdat hij afscheid moet nemen van mama en papa. Als je de kamer uitloopt, besta je in zijn ogen niet meer en slaat de angst toe.
Kinderen die de veilige binding missen hebben eigenlijk verlatingsangst. Ze denken dat mama en papa verdwijnen achter een deur en begrijpen niet goed wat er precies gebeurt. Kan ik dan ook verdwijnen? Waar is mama dan? Kan ze me nog horen?…
In dit geval is het gevoel van veiligheid hetgeen je kleintje nodig heeft. Dit gevoel kunnen we weer opbouwen maar vergt wat uithouding en tijd.

Tips
Ook overdag kan je hieraan werken. Speel kiekeboe spelletjes om te demonstreren dat je blijft bestaan, ook al ziet je peuter je niet. Doe dit ook als je even iets uit een andere kamer moet pakken en praat ondertussen tegen je peuter. Het kan ook helpen om een foto van jezelf naast zijn bed te zetten. Als het tijd is om te gaan slapen, leg je uit dat mama ook gaat slapen en wijs je op de foto om te laten zien dat je wel altijd bij hem blijft.

Helpen voorgaande tips niet of onvoldoende kan je ook voor de trapsmethode gaan. Die gaat als volgt:
Eerst zal je bij je kindje blijven tot hij/zij slaapt. Na enkele dagen zal je op een afstand in de kamer blijven tot hij of zij slaapt en dit doe je enkele dagen. Daarna ga je in de deuropening zitten tot je kind slaapt… Vervolgens ga je in de buurt van de kamer blijven en kan je bijvoorbeeld al wat was wegleggen in de kamers,…
Als laatste stap kan je naar beneden gaan.
Telkens je zoon/dochter je roept mag je reageren en zeggen dat het tijd is om te slapen. Geen knuffels en zoenen meer. Je kleintje weet zo dat je steeds in de buurt bent en reageert als hij even het gevoel heeft dat hij alleen is. Zo kan het vertrouwen en het gevoel van veiligheid weer opgebouwd worden.

3) Vroeg wakker worden?

Uitslapen is er vaak niet meer bij met jonge kinderen. Ze staan gelijk naast hun bed en willen aandacht of kruipen zelfs bij je in bed.

Tips:
‘Lampje aan, is naar mama gaan’
Een leuke manier om dit probleem aan te pakken is door de tactiek ‘Lampje aan, is naar mama gaan’. Neem het moment waarop hij wakker wordt (bijvoorbeeld zes uur) en zorg met een tijdschakelaar dat op dat moment zijn nachtlampje al brandt. Hij mag dan gelijk naar je toe komen. Rek dit moment elke dag wat langer. Hij gaat vertrouwen op het lampje en zal daardoor langer slapen. Binnen een week kun je minstens een uur langer slapen en ook voor in het weekend is deze techniek ideaal.

Advertenties